Reisverslag 29 oktober 2021

30 oktober 2021 - Rome, Italië

Na een extra dagje cruiseschip voeren we de vorige dag (28 okt.) al rond het middaguur weer de mooie haven van Messina uit. We hebben een lange reis voor de boeg voor het cruiseschip weer aanlegt in de haven van Rome.

Rome een stad met al zijn historie, mooie oude gebouwen, Vaticaanstad, enz. ,enz.

We komen deze dag (29 okt.) aan Civitavecchia porte of Rome. Wat een uitzicht, zon,  zee...

We zijn vroeg opgestaan en na het ontbijt gaan we alweer redelijk bijtijds met de bus op weg. Vandaag gaan er heel veel medereizigers op excursie en de meeste gaan naar Rome/ Vaticaanstad.

We gaan op zoek naar bus 43 en dat doet mij denken aan Licor 43 😊😉.

Onze gids, een mooie, vriendelijke blondine heet ons welkom en we nemen plaats in de bus.

Het wordt een lange dag en zijn in totaal 9 uur van boord.

Na een busrit van ca. anderhalf uur komen we aan en begint onze excursie. Rond het middaguur gaan we in een plaatselijk restaurant genieten van onze lunch met water en cappuccino.

Daarna konden we er weer tegenaan en begint de lange wandeling door het mooie Rome. Het brengt mij weer terug naar mijn middelbare schooltijd waarin ik ook voor een schoolproject naar het mooie Rome was afgereisd en al dit moois al eens had mogen aanschouwen.

En ondanks dat er niets veranderd is, is het toch weer mooi en interessant en kijken wij onze ogen weer uit. Het is druk en niet alleen vanwege alle toeristen, maar het is ook de G-20 Top die er voor zorgt dat er allerlei veiligheidsmaatregelen, politie, militairen, media, helikopters in en boven Rome aanwezig zijn. De president van de U.S.A. is op bezoek bij de Paus en dus zijn er bepaalde straten en wegen afgesloten.

Maar gelukkig kunnen wij toch alles zien en maken ook wij veel, heel veel foto's.

Nadat we in Vaticaanstad zijn gearriveerd en het Vaticaan hebben gezien, mogen we nog even snel naar het toilet en eventuele  souvenirs kopen.

Daarna begint de terugreis naar de bus en die brengt ons in anderhalf uur weer veilig terug naar de haven. Het is al donker aan het worden en de gekleurde verlichting op en rondom het schip maken het een schitterend Love Boat plaatje ❤🛳❤

Na wat controles mogen we ook weer aan boord en we gaan ons snel opfrissen en daarna weer heerlijk van  ons diner genieten.

Ook nu weer gezelligheid ten top met onze tafelgasten, tafeldame en natuurlijk worden de verhalen  en foto's  uitgewisseld.

Het is weer een gezellige, dolle boel en dat op zo'n  laatste avond, maakt dat je dan beseft dat dit mooie, leuke avontuur alweer bijna ten einde is.

Na het diner gaan we naar onze hut en gaan wij onze koffers inpakken. Nu al hoor ik jullie denken?

Ja helaas wel aan al dit moois komt helaas ook voor ons een eind.

We moeten zorgen dat al onze koffers gelabeld en wel voor 01.00 uur 's nachts op de gang staan, zodat deze voor ons worden opgehaald en naar de bagagehal worden gebracht, zodat wij hier de volgende ochtend bij het uitchecken geen omkijken naar hebben.

Daarna gaan we nog genieten van de laatste uurtjes aan boord van de Costa Smeralda en sluiten we dit alles af met een lekkere cappuccino, een amaretto en..... wraps met Nutella en banaan.

Na dit alles zoeken we onze hut op en gaan heerlijk slapen.

Liefs en groetjes,

Dave & Patrick ❤🛳🌞🏳️‍🌈☀️