Reisverhaal zaterdag 23 oktober 2021

24 oktober 2021 - Savona, Italië

Op vakantie gaan is altijd weer zo'n  moment dat er van alles gedaan moet worden; koffers pakken, paspoort klaarleggen, reispapieren uitprinten of op je mobiele telefoon Downloaden, kleding uitzoeken, welke schoenen  neem ik allemaal mee en vooral de vraag: heb ik wel genoeg bij?

Maar daar is dit jaar nog wat bijgekomen: een PCR-test en de gezondheidsverklaring. Dat eerste is nog een kostbaar iets en dat luistert ook nog erg nauw want in veel gevallen mag die niet ouder zijn dan 48 of 72 uur voor vertrek.
Dat andere is een kwestie van printen, kruisjes zetten en ondertekenen, maar graag wel 2x .... 1 voor de heenreis en 1 voor de terugreis.

Wat voorheen dus redelijk snel allemaal gepakt en geregeld  was, kost ons nu 2 dagen werk....

Maar goed dan heb je daarna ook wel die heerlijke vakantie verdient 😉😊

Voor ons begin dit avontuur afgelopen april, toen had mijn vriend een geheel verzorgde cruise gevonden en uiteindelijk  ook geboekt.
Maar toen was er natuurlijk al Corona, maar goed voor het dan oktober is kan er van alles nog veranderen.....

Gelukkig volgde er versoepelingen en kan onze vakantie - lees verlate huwelijksreis - toch gewoon doorgaan.

Na een drukke Vrijdag was het dan eindelijk zaterdagnacht of ochtend net hoe je t wil zien. Auto ingeladen,  een man die op is van de zenuwen en bijna  niet geslapen heeft; ikzelf ook niet, maar des te beter slaap ik in het vliegtuig en gaatvdatvstuk van de reis een stuk sneller 😉😊.

Om 03.20u parkeren we de auto op P3 en gaan aan de wandel naar de pendelbus van Arriva Touring om vervolgens uit te stappen bij Terminal 1.

We vervolgen onze weg naar de bagage afhandeling  ... ook dat gaat allemaal snel. We mogen terug naar het begin van de Terminal om door de douanepost te gaan.

Ook daar lijkt alles snel en vlekkeloos te gaan, let ik lijkt... want op het moment  dat ik door de bodyscan heen mag weigert het apparaat en geeft kennelijk geen goede doorkijk van mijn lichaam... dus of ik even goed wil blijvenstaan, nou vooruit t is dat ik vakantie heb en dus alle tijd heb 😉😊 . Ok meneer mag ik uw even fouilleren? Het is helaas geen sexy lekkere jongen, maar vooruit; jij mag dat voor deze keer dan.

Alles oké bevonden en ik mag door. Nu wachten op mijn bak met mijn spullen. Daarin heeft die bak twee keuzes; of hij kont direct naar mij toe en ik kan gelijk door of hij gaat rechtuit langs de vriendelijke scan-dame en dan is t vaak zo dat je alles mag laten zien.
Nou je raadt het natuurlijk al mijn bak mag rechtdoor langs die dame en dus of diezelfde controle-meneer die mij fouilleren even in mijn tas mag kijken. Wat blijkt nu t geval.... een klein portemonneetje met heel veel kleingeld wordt als verdacht aangemerkt. Nadat die meneer verder niks bijzonders meer vond, mag ik alles weer even inpakken.
Lekker hè,  hij maakt er een rommeltje van en of ik dat weer op wil ruimen.

En dan hebben we even rust en tijd voor een capuccino en wat eten.

Om 06.00 gaan we boarden en om 06.20 gaan we de lucht in. Het toestel zit nog halfvol met reizigers en de weersomstandigheden zijn ook gunstig dus we landen in Nice (F) 08.15 uur. Eerder dan gepland en voorzien.

En dan is het weer wachten  want de transferbus komt pas rond 10.30 uur. En laat dat nu net even een dingetje zijn voor mijn partner want ja waar staat die bus?

Dat staat duidelijk op de papieren en ik zeg tegen hem er zal straks wel iemand daar staan en ons opwachten.

Maar goed geduld is niet zijn sterkste  kant en ervaring met dit soort transfers heeft hij ook niet dus de ideale combinatie voor een stressmomentje.

Maar uiteindelijk komt daar dan een meneer met een A-4tje waarop "Costa" te lezen valt.

Die moeten we hebben en hij legt ons uit hoelaat de bus komt en waar deze gaat halteren. Daarna controleert hij onze corona check app, want ja stel je voor dat je die niet hebt.... terwijl we ook al op Schiphol hierop zijn gecontroleerd.

Uiteindelijk na half 11 komt de bus aan op t vliegveld van Nice en gaat de bagage het laadruimte van de bus in.

Dan nog even een laatste check.... een temperatuur henk wel te verstaan en als t display groen kleurt mogen ook wij instappen en kan de reis naar de Italiaanse haven van Savona beginnen.

Het is druk op de weg en dat zorgt voor het nodige oponthoud en dus vertraging. Wegwerkzaamheden en ongevallen en de vele tunnels zorgen ervoor dat we ruim 1 uur langer in de bus zitten dan de rit in principe zou duren.

Tijdens de rit legt de vriendelijk  frans-sprekende dame uit wat de procedures daar bij het cruiseschip zijn alvorens wij überhaupt aan boord mogen.

Nou het is dat wij er zelf bij zijn,  maar als ik nu een lezer zou zijn van dit verhaal dan zou ik ook denken dat dit verzonnen was.

Nou wat gaat men doen  bij aankomst, nogmaals alles checken, incl een soort van pcr-test en wederom temperatuur meten. Dan ca. 2 uur wachten en als dat allemaal goed is dan pas mag men aan boord.

Dus even kort... we laten ons in NL verplicht testen, we nemen de regels in acht, we zijn 2x gevaccineerd, we hebben geen klachten,  de uitslag van de pcr-test is negatief, we hebben een correcte QR-code voor t buitenland, we hebben inmiddels al 2 controles gehad .... en dan nog wil men zeker weten dat je echt geen Corona verschijnselen hebt.

Maar goed we laten het allemaal over ons heen komen en ondertussen rijden we weer op volle snelheid en al snel naderen we de Costa Smeralda.

Bij het zien van van dit geweldige Cruiseschip vallen onze monden open van verbazing. Wat een schip... machtig mooi en dan zijn we nog niet eens aan  boord.

Voor dat wij dus aan boord mogen, wordt er eerst weer een sneltest afgenomen bij ons. Dan blijkt dat onze PCR-test welke wij in NL hebben gedaan toch in ons voordeel te werken, want we hoeven nu alleen maar 1 swab in ons neus te laten kriebelen en met hooguit 5 min. is de uitslag daarvan al bekend en mogennwij dan eindelijk aan boord.

Het grote verkennen en ontdekken, verbazen, indrukken opdoen is begonnen.

Vanavond gaan we dit cruiseschip verder verkennen en weten we ook of het eten lekker is en er zoal te eten valt. Met 15 restaurants aan boord moet het eten vast en zeker goed zitten.

Voor nu de eerste verhaal van onze huwelijkscruise.

Ook zo benieuwd hoe dit avontuur ons verder gaat bevallen en wat wij allemaal gaan zien en meemaken?

Wij laten het jullie hier weten.

Groetjes en liefs van

Dave & Patrick 🏳️‍🌈💖🏳️‍🌈💟

1. Reina kruize:
    Lieve Dave en Patrick.
    Wat een controlles zeg! Maar gelukkig verdwijnen de eventuele irritaties bij het zien van al het moois op het enorme grote schip!! Wat gaan jullie een hoop moois, Zien, Proeven, en Beleven! En kijk uit naar jullie volgende verslagen, en naar welke steden jullie gaan! Geniet er heerlijk van lieverds! Liefs en dikke knuffels. ❤💋❤💋❤💋
  2. :
    24 oktober 2021
    Dank je lieverd, het is echt schitterend mooi en elke dag wakker worden in een andere havenstad ❤💟😘💖🛳🌞
  3. Sven:
    24 oktober 2021
    Ha mannen, jullie avontuur is begonnen en hoe!
    En wat een mega schip is dat. Ik wens jullie heel erg veel plezier toe. Geniet van elkaar en van alles wat jullie mee gaan maken. X Sven
  4. :
    24 oktober 2021
    Dank je lieverd het is echt fantastisch!!! 😘💖
  5. Door:
    24 oktober 2021
    Nou da n ga nu maar genieten
  6. :
    25 oktober 2021