Reisverslag vervolg 23 okt & zondag 24 oktober

25 oktober 2021 - Vieux-Port, Frankrijk

Na zo'n lange eerste reisdag werd het dan eindelijk tijd voor het avondeten.

Wat voor deze reis van belang is, is dat wij elke avond in het zelfde restaurant aan deze tafel worden verwacht. Tijdstippen en locaties van ontbijt en de lunch mogen we elke dag zelf wel kiezen en bepalen.

Maar zoals gezegd eerst maar eens het avondeten beoordelen 😉

Wat opvalt is de enorme gastvrijheid en alles wordt voor de gasten  geregeld. M.b.v. de speciale Costa Card wordt alles geregeld, krijg je kortingen, die je je aankopen, enz., enz.

Die gastvrijheid staat hoog in t vaandel en begint al zodra je nog in de bus zit en nog niet eens aan boord zit. Zo ook de eerste avond... we worden naar onze tafel gebracht en we dachten een tafel voor 2 te hebben, maar niets was minder waar. We kwamen bij andere Nederlandse gasten aan tafel. We zaten uiteindelijk met 6 personen aan tafel en er was ook gelijk een gezellige klik en we raakten met elkaar aan de praat. Drie vreemde koppels die ineens met het avondeten aan 1 tafel werden gezet en dat ook gelijk voor de hele reis 🤭😉🌞

O ja wat tijdens deze reis ook belangrijk is, is je mobiele telefoon want daarmee vindt je alles, boek je alles, heb je overzicht van wat je allemaal hebt gekocht, ontdek je het schip, zie je waar het cruiseschip zich tijdens het varen exact bevindt en zie je ook welke foto's men tijde 's de vaart allemaal van je heeft gemaakt. En nu denk je, ja en waarom begin je daar nu ineens over als het gaat over t avondeten?

Nou wij moesten met onze mobiele telefoon de menukaart raadplegen om vervolgens  een keuze te maken uit een voor-, hoofd- & nagerecht.

O ja klein detail, de menukaart is in het Italiaans 😇😉🤭 .... maar het vriendelijke personeel vertaald het graag voor je.

Om zoveel mogelijk te proeven bestelden wij allebei wat anders, zodat we van elkaar konden proeven.

Vooraf kregen we div. soorten broodjes met boter... lekker smeren en keuvelen vooraf.

Dan komt het voorgerecht en wauw wat een plaatje van een creatie en eenmaal dit vastgelegd te hebben op de gevoelige plaat wordt het tijd om het te gaan proeven....

Het is een smaaksensatie voor je smaakpapillen en niet te beschrijven hoe goed, lekker en heerlijk dit eten is.

Het hoofdgerecht is al net zo'n  creatie en wederom een genot  voor de inwendige mens.

Dan komt het nagerecht en dat was subliem en zo overheerlijk.... daar wilde wij er nog wel één van hebben....

Kortom het eten was heel erg goed en zo lekker.

Tijdens het eten natuurlijk heerlijk gekletst en vooral veel gelachen met onze andere tefelgasten, maar na afloop ging ieder weer zijn eigen weg.

Wij gingen ons even opfrissen en het cruiseschip verder verkennen want ja met zoveel winkels, bars, een casino, ice cream bar, div. zwembaden, solaria, een gym, heel veel gezellige lounge zitjes en een speciale loopbrug helemaal bovenop het cruiseschip is er veel, heel veel te zien en te beleven.

Dus ook al kun je hier heel veel eten en drinken, bang zijn om te dik te worden is niet nodig want je loopt heel wat af en als je denkt dat je goed loopt.... loop je toch nog weer verkeerd of ben je de weg even kwijt.

En wat ook een leuke uitdaging is, is het nemen van de lift.... als je denkt dat je op een bepaald gedeelte van het schip uitkomt met een lift, helaas het ligt er aan op welk deel van dit mega cruiseschip de lift instapt. Het is soms hilarisch en soms om gek van te worden , maar één troost wij zijn niet de enigste die dit dus overkomt 😉😇🤣🤣

Uiteindelijk na zo'n  lange dag zij  we moe en willen maar één ding en dat is slapen.

De mooie buitenhut is werkelijk  zo mooi en van alle gemakken voorzien en je merkt  niet eens dat je op volle zee vaart. We vallen als een blok in slaap en worden de volgende ochtend, zondag 24 okt., wakker. Liggend in de haven van Marseilles met een heerlijk opkomende ochtendzon kan de dag niet beter beginnen.

We gaan er uit, nemen een heerlijke douche, kleden ons aan en gaan op zoek naar het ontbijt want daarin is ook keuze genoeg en mogen we zelf bepalen waar we gaan eten.

En ook hier hoeven we bijna niks zelf te doen.... ja aangeven wat je wilt hebben, hoeveel en dan het op te eten. Koffie, thee, water, sapje? Niks zelf het apparaat aanraken, je kopje of glas pakken.... nee, nee.... personeel staat al te wachten en drukt voor jou op de knop en geeft het aan. Dus geen geknoei, geen wachtrij, niet door iedereen aan die knop gezeten... nee niets van dat alles.

Alles maar dan ook alles is tot in de puntjes geregeld en alles wordt steeds weggehaald en schoongemaakt.

Na het ontbijt is het tijd om te genieten van het uitzicht want zelfs dat is mega fantastisch.

Al snel loopt het tegen 12 uur en is het tijd om te gaan lunchen. We moeten nu wel op tijd gaan want om 12.45 uur moeten we bij de bus staan want we hebben een excursie. We gaan Marseilles verkennen, Marseilles by a click.

En denk nou niet van o wat saai en o je loopt even snel naar die bus; nee... want ook nu gleden er weer van allerlei regels en voorschriften alvorens je van boord mag.

Er wordt eerst gecontroleerd  of je wel een excursieticket hebt. Dan wordt gecontroleerd wat jouw lichaamstemperatuur is.... is deze hoger als 37,5 graad dan is de kans aanwezig dat je niet van boord mag en komt.

Maar gelukkig de thermoterdisplay kleurt groen dus wij mogen van boord.

We gaan de bus in en onze reisleider heet ons welkom en heeft gevoel voor humor en dus is het al snel gezellig.

We zitten maar 10 minuten in de bus en staan dan in het mooie Marseilles. We zien mooie gebouwen, kathedraal, we kijken uit op de haven, lopen door het centrum. De reisleider verteld veel over deze mooie stad, zijn historie en nog veel meer.
Na een korte break vervolgen we de rondleiding en rond 15.45 uur zijn we dan weer terug bij het Cruiseschip Costa Smeralda en ook nu wordt iedereen gecontroleerd en wederom wordt onze lichaamstemperatuur gemeten. Gelukkig is ook nu alles weer in orde en gaan we weer aan boord.

We besluiten om ons eerst even op te frissen en om te kleden want vanavond is the dress code: white dit i.v.m. het dance event wat laat op de avond en begin van de nacht plaats heeft.

Na een heerlijke douche en helemaal fris en fruitig voor het diner gaan we weer dwalen over de diverse scheepsdekken en nuttigen we hier en daar weer enkele consumpties.

Om 18.55u worden we weer verwacht aan dezelfde tafel in hetzelfde restaurant als de avond ervoor. Ook nu is het diner weer een verrassing en loopt het water in onze monden en worden ook nu weer alle smaakpapillen geprikkeld en is het weer smikkelen van al dat lekkers. Wat het dan weer zo bijzonder maakt is dat we dezelfde tafelgasten hebben, dezelfde tafeldame  die al precies weet, na 1 dag, wat wij willen eten en hoe we heten 😉🤭😘.

Na het diner maken we ons op voor een heerlijke relaxte avond op dit schip met als afsluiter een white party op dek 16.....

Wij hebben er zin in; ook zo benieuwd hoe dit zal zijn?

In ons volgende reisblok vertellen we jullie graag hier meer over.

Blijf op de hoogte!

Liefs en groetjes,
Dave & Patrick 🏳️‍🌈💟😘

1. Debby:
    25 oktober 2021
    Ik hang elke dag aan jullie lippen en kan me levendig voorstellen hoe het moet zijn daar.
  2. :
    26 oktober 2021